Avondsluitingen 13 - 14 jarigen

Wil je de tekst van een verhaaltje? Vraag het ons in het echt, op facebook, of stuur een mailtje.

§  Knuffelen: soorten knuffels, knuffelwandeling

§  Theelichtjes met een boodschap: Op de onderkant van de theelichtjes kan je een papiertje steken met een boodschap op. Als al het kaarsvet gesmolten is, kan je de boodschap lezen.

§  Sterretjes: Iedereen zit in een kring en krijgt een blanco sterretje. Je moet op het sterretje een positief karaktereigenschap schrijven over de persoon links van je. Nadat je dit gedaan heb moet je de sterretjes geven aan de juiste persoon. Zo zijn we allemaal nieuwe sterretjes aan de hemel!

§  Breeklichtjes: Je begint te vertellen over het kamp. Dat er lang voor we vertrokken al veel tijd en werk gestoken is in het kamp maar dat nog niemand een idee heeft wat er zal gebeuren. Op … zijn we dan uiteindelijk samengekomen in Gent en is het kamp begonnen. (op dit punt mogen ze lichtjes breken) Dan vertel je dat in het begin nog niemand vrienden had maar dat dit gaandeweg het kamp verandert is. (de breeklichten mogen aan elkaar worden gehangen)

§  Vertrouwen: Groepjes van 6 à 7 iemand in het midden die zich stijf als een plank laat vallen en de anderen vangen hem op en duwen hem/haar zachtjes in een andere richting.

§  Goed slecht: Goede gedacht opschrijven op papier en de vier hoeken naar binnen vouwen. Slechte gedacht op een ander papier schrijven. Goede gedachten in een bassin water smijten, bloemen gaan open. Slechte gedachten verbranden.

§  Droomtocht: Iedereen gaat ontspannen op de rug liggen en sluit de ogen. In de komende tijd geef je als begeleider allerlei instructies: denkoefeningen verpakt in een verhaal. Het is vooral belangrijk om het verhaal heel traag te vertellen zodat de deelnemers voldoende tijd hebben om tot rust te komen, het ingebeelde gevoel tot zich te laten doordringen en het echt te voelen.

§  Stenenplezier: iedereen krijgt een kei (steen) en dan moeten ze hun steen 1 voor 1 gaan wegleggen wat dan een figuur kan vormen, waarna ze direct gaan slapen. De volgende ochtend kan iedereen dan komen kijken wat het geworden is (degenen die hun steen laatst hadden gelegd weten het natuurlijk al)

§Assepoester: Een rollenspel, telkens wanneer je iets te zeggen hebt, moet je rechtstaan en daarna onmiddellijk weer gaan zitten. Het is de bedoeling dat je je tekst opzegt zonder enige emotie en zeker niet in de lach schieten.

§ Kaartspel "Openhartig". Iedereen trekt om beurt een kaartje en antwoordt openhartig op de vraag.

§  Parachute: De kinderen worden allemaal geblinddoekt en maken een slinger. Ze worden onder leiding van de moni’s begeleid naar een plaats op het terrein waar er een verhoog is waar de kinderen op kunnen staan (eventueel doen we het met stoelen) De tekst van het liedje ‘take a parachute and jump’ wordt voorgelezen. Daarna wordt het liedje afgespeeld en op het einde mogen de kinderen samen van het verhoog (of de stoelen) springen, terwijl ze handen geven.

§  Iedereen krijgt een stukje papier. Gastje schrijft een boodschap voor een ander. Een  leuke boodschap die ze zelf ook graag zouden krijgen. Ondertussen mogen ze elk om beurt vertellen wat ze al vonden van het kamp. Spelletjes die ze leuk vinden, activiteiten die gedaan zijn. Bij het buitengaan krijgt iedereen een boodschap mee, zonder dat ze zullen weten wie ze geschreven heeft.

§  De ‘vonk’ doorgeven aan de hand van een vuurwerkstokje

§  Wenspoeder: hier wordt een groot vuur gemaakt. Hier krijgt elke cursist een handvol bloem. Deze bloem kan je op het vuur gooien, maar je moet eerst een wens doen vooraleer je dat kan doen. Door de bloem ontstaat er een kleine steekvlam, dit is het teken dat je wens ooit zal uitkomen.

§  Iedereen is uniek: Filmpje tonen van ‘Esther Honig’ en dan zelf het gezicht afdrukken van Esther Honig en dan moeten ze het zelf ‘versieren’ naar hun idealen.

§  Briefjes: je schrijft een leuke boodschap op voor iemand anders. Alles wordt in een pot gesmeten en daarna trekt iedereen er één uit.

§  Geïmproviseerde tai-chi / yoga

§ Powerpoint "De magische bankrekening". Gaat over de 1440 minuten in een dag en hoe snel ze gedaan zijn!

§  Iedereen heeft een papieren mannetje en schrijft daar zijn naam op. Terwijl ze daarmee bezig zijn wordt er verteld dat iedereen gelijk is. De papieren ventjes worden als een ketting aan mekaar gehangen en er wordt gezegd dat we op kamp zijn vertrokken als een individu, maar nu zijn we een groep. En als groep kunnen we veel meer doen dan als we alleen zijn. Samen zijn we sterker

§  Schrijf op je plakband in één woord of een kleine zin wat je verwacht van het kamp. Dan laat je ze om de beurt een blok op elkaar bouwen. Daarna vertel je wat de blok die we nu met zijn allen hebben gemaakt voor de rest van het kamp.

§  De gastjes gaan op een open plek liggen en kijken naar de sterren terwijl we naar rustige muziek (liedje) luisteren. De gasten moeten zelf in stilte nadenken over wat ze van het kamp vonden.

§  Liedje ‘somewhere over the rainbow’: Ik wil graag dit liedje delen met alle kampgangers om even stil te staan bij het feit dat we op een prachtige plek zijn. Wij hebben het geluk hier te zijn. Niet iedereen leeft op dit moment op een gelukkige plaats, sommige mensen dromen van een plaats achter de regenboog waar ze gelukkig zijn.

§  Er worden eigenschapsbandjes gemaakt. Ondertussen ligt er een rustig muziekje op. De kinderen krijgen wel een legende wat de betekenis is van de kleuren. Ze maken een bandje voor de persoon links van hen.

§  WINTERVAKANTIE’S: een ‘feelgood’ filmpje over skiën ( https://www.youtube.com/watch?v=mK0_IzPbC-I ) 

§  Inspirationele video’s van TJOP (The Journey of Purpose) https://www.youtube.com/user/TheJourneyofPurpose . 

§  Filmpje: Volg je hart - een zinspelend verhaal: www.youtube.com/watch?v=XpJFC5qX6Mk&feature=youtu.be

§  Filmpje ‘Look Up’ om de deelnemers attent te maken dat ze afstand moeten nemen van hun smartphones en om zich heen moeten kijken.  (https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY ) TIP: de nederlandse ondertitels kan je vinden op het internet!

§  Een levende domino: iedereen dat gekleurde kledingstukken aan. Iedereen plaatst zichzelf op de grond zoals dominostenen met de passende kleuren bij elkaar.

§  Een lachsessie: een compilatie maken met grappige filmpje vanop het internet

§ Alle jongeren krijgen 3 sterren die ze mogen versieren en waar ze een boodschap mogen opschrijven voor andere jongeren, ééntje voor de persoon rechts van hen en 2 die ze aan iemand naar keuze mogen geven. Je kan de sterretjes dan ophangen en op het einde van het kamp kunnen ze de sterretjes meenemen naar huis.

§ Alle jongeren krijgen een bloem (papier). In het midden van de bloem moeten ze schrijven wat ze van het kamp/de dag vonden (of wat ze van het kamp verwachten), wat ze speciaal of leuk vonden aan die dag. Dan moeten ze de blaadjes van de bloem naar binnen vouwen en worden de bloemen in een bak met water gelegd. Door ze in het water te leggen, gaan de bloemen open.

§ Zet een brandend theelichtje voor elke jongere op de grond. Elk om beurt vertellen de jongeren wat ze die dag (of dagen) het tofste vonden. Wanneer ze aan het woord geweest zijn, mogen ze hun kaarsje uitblazen.

§ Je pakt een bolletje touw en je gooit het naar iemand anders in de groep en je zegt ook waarom je het naar die persoon gooit, bvb: ik gooi dit naar… omdat hij/ zij vandaag zeer vriendelijk was tegen mij. Op het einde is iedereen verbonden met elkaar en vormen we 1 gehechte groep.

§ Zeg tegen de jongeren dat je straks zal rondgaan met een afbeelding van de persoon die zij zelf het liefste moeten zien en moeten vertrouwen. Ga daarna rond met een spiegel.

§ Geef elk(e) (groepje) jongere(n) een fragment of een zin uit een gekend liedje. Laat ze hun fragment of zin tekenen met krijt. Speel vervolgens dit liedje af en loop langs de tekeningen om zo de tekst te volgen. Voorbeelden zijn: De Aarde - Urbanus, 10.000 luchtballonen - K3, Take a Parachute - Something happens, ...

§ Speel een liedje af en laat de jongeren gewoon luisteren en nadenken over de tekst. Vb Friends will be friends - Queen, You'll Never Walk Alone - Gerry & The Pacemakers

§ Leuk en minder leuk: Iedereen krijgt een steen, een bruistablet en een bloem. In het midden een kom water. Een steen zinkt, houdt zich diep beneden verborgen maar vergaat niet. Een bruistablet lost op, smaakt soms slecht, maar je wordt er beter van. Een bloem wordt door water gevoed en bloeit open. Iedereen schrijft op de steen iets belangrijk dat hij/zij liever voor zichzelf houdt. Op de bruistablet schrijf je iets dat je wil vergeten. Op de bloem iets dat je leukt vond en dat iedereen mag weten.
Alles gaat in de kom water: eerst de stenen, dan de bruistabletten, dan de bloemen. 

§ Wall of fame: Op een groot wit doek zet iedereen zijn handafdruk met verf. Errond kan iedereen zijn naam schrijven of schilderen. Het doek kan vervolgens nog versierd worden door bloemen ed. te schilderen.

Wil je de tekst van een verhaaltje? Vraag het ons in het echt, op facebook, of stuur een mailtje.