Avondsluitingen 11-12 jarigen

Wil je de tekst van een verhaaltje? Vraag het ons in het echt, op facebook, of stuur een mailtje.

§  Knuffelen: soorten knuffels, knuffelwandeling

§  Theelichtjes met een boodschap: Op de onderkant van de theelichtjes kan je een papiertje steken met een boodschap op. Als al het kaarsvet gesmolten is, kan je de boodschap lezen.

§  Sterretjes: Iedereen zit in een kring en krijgt een blanco sterretje. Je moet op het sterretje een positief karaktereigenschap schrijven over de persoon links van je. Nadat je dit gedaan heb moet je de sterretjes geven aan de juiste persoon. Zo zijn we allemaal nieuwe sterretjes aan de hemel!

§  Breeklichtjes: Je begint te vertellen over het kamp. Dat er lang voor we vertrokken al veel tijd en werk gestoken is in het kamp maar dat nog niemand een idee heeft wat er zal gebeuren. Op … zijn we dan uiteindelijk samengekomen in Gent en is het kamp begonnen. (op dit punt mogen ze lichtjes breken) Dan vertel je dat in het begin nog niemand vrienden had maar dat dit gaandeweg het kamp verandert is. (de breeklichten mogen aan elkaar worden gehangen)

§  Droomtocht: Iedereen gaat ontspannen op de rug liggen en sluit de ogen. In de komende tijd geef je als begeleider allerlei instructies: denkoefeningen verpakt in een verhaal. Het is vooral belangrijk om het verhaal heel traag te vertellen zodat de deelnemers voldoende tijd hebben om tot rust te komen, het ingebeelde gevoel tot zich te laten doordringen en het echt te voelen.

§  Stenenplezier: iedereen krijgt een kei (steen) en dan moeten ze hun steen 1 voor 1 gaan wegleggen wat dan een figuur kan vormen, waarna ze direct gaan slapen. De volgende ochtend kan iedereen dan komen kijken wat het geworden is (degenen die hun steen laatst hadden gelegd weten het natuurlijk al)

§  Parachute: De kinderen worden allemaal geblinddoekt en maken een slinger. Ze worden onder leiding van de moni’s begeleid naar een plaats op het terrein waar er een verhoog is waar de kinderen op kunnen staan (eventueel doen we het met stoelen) De tekst van het liedje ‘take a parachute and jump’ wordt voorgelezen. Daarna wordt het liedje afgespeeld en op het einde mogen de kinderen samen van het verhoog (of de stoelen) springen, terwijl ze handen geven.

§Assepoester: Een rollenspel, telkens wanneer je iets te zeggen hebt, moet je rechtstaan en daarna onmiddellijk weer gaan zitten. Het is de bedoeling dat je je tekst opzegt zonder enige emotie en zeker niet in de lach schieten.

§  Iedereen krijgt een stukje papier. Gastje schrijft een boodschap voor een ander. Een  leuke boodschap die ze zelf ook graag zouden krijgen. Ondertussen mogen ze elk om beurt vertellen wat ze al vonden van het kamp. Spelletjes die ze leuk vinden, activiteiten die gedaan zijn. Bij het buitengaan krijgt iedereen een boodschap mee, zonder dat ze zullen weten wie ze geschreven heeft.

§  Samen muziek maken – zelf muziekinstrument meenemen/muziek maken met dingen uit omgeving.

§  De ‘vonk’ doorgeven aan de hand van een vuurwerkstokje

§  Wenspoeder: hier wordt een groot vuur gemaakt. Hier krijgt elke cursist een handvol bloem. Deze bloem kan je op het vuur gooien, maar je moet eerst een wens doen vooraleer je dat kan doen. Door de bloem ontstaat er een kleine steekvlam, dit is het teken dat je wens ooit zal uitkomen.

§  Briefjes: je schrijft een leuke boodschap op voor iemand anders. Alles wordt in een pot gesmeten en daarna trekt iedereen er één uit.

§  Geïmproviseerde tai-chi / yoga

§  Je zit allemaal in een kring en krijgt allemaal een stukje touw (leukste als het verschillende kleurtjes zijn). Je knoopt alle stukje touw aan elkaar vast en knipt het geknoopte touw zodanig dat iedereen een knoopje heeft. Dat kunnen ze aan hun sjaaltje hangen of rond hun pols als teken van vriendschap!

§  Iedereen heeft een papieren mannetje en schrijft daar zijn naam op. Terwijl ze daarmee bezig zijn wordt er verteld dat iedereen gelijk is. De papieren ventjes worden als een ketting aan mekaar gehangen en er wordt gezegd dat we op kamp zijn vertrokken als een individu, maar nu zijn we een groep. En als groep kunnen we veel meer doen dan als we alleen zijn. Samen zijn we sterker

§  De gastjes gaan op een open plek liggen en kijken naar de sterren terwijl we naar rustige muziek (liedje) luisteren. De gasten moeten zelf in stilte nadenken over wat ze van het kamp vonden.

§  Er worden eigenschapsbandjes gemaakt. Ondertussen ligt er een rustig muziekje op. De kinderen krijgen wel een legende wat de betekenis is van de kleuren. Ze maken een bandje voor de persoon links van hen. 

§ Alle kindjes krijgen 3 sterren die ze mogen versieren en waar ze een boodschap mogen opschrijven voor andere kindjes, ééntje voor de persoon rechts van hen en 2 die ze aan iemand naar keuze mogen geven. Je kan de sterretjes dan ophangen en op het einde van het kamp kunnen ze de sterretjes meenemen naar huis.

§ Alle kindjes krijgen een bloem (papier). In het midden van de bloem moeten ze schrijven wat ze van het kamp/de dag vonden (of wat ze van het kamp verwachten), wat ze speciaal  of leuk vonden aan die dag. Dan moeten ze de blaadjes van de bloem naar binnen vouwen en worden de bloemen in een bak met water gelegd. Door ze in het water te leggen, gaan de bloemen open.

§ Zet een brandend theelichtje voor elk kind op de grond. Elk om beurt vertellen de kinderen wat ze die dag (of dagen) het tofste vonden. Wanneer ze aan het woord geweest zijn, mogen ze hun kaarsje uitblazen.

§ Je pakt een bolletje touw en je gooit het naar iemand anders in de groep en je zegt ook waarom je het naar die persoon gooit, bvb: ik gooi dit naar… omdat hij/ zij vandaag zeer vriendelijk was tegen mij. Op het einde is iedereen verbonden met elkaar en vormen we 1 gehechte groep.

§ Geef elk (groepje) kind(eren) een fragment of een zin uit een gekend liedje. Laat ze hun fragment of zin tekenen met krijt. Speel vervolgens dit liedje af en loop langs de tekeningen om zo de tekst te volgen. Voorbeelden zijn: De Aarde - Urbanus, 10.000 luchtballonen - K3, ...

§ Wall of fame: Op een groot wit doek zet iedereen zijn handafdruk met verf. Errond kan iedereen zijn naam schrijven of schilderen. Het doek kan vervolgens nog versierd worden door bloemen ed. te schilderen.

Wil je de tekst van een verhaaltje? Vraag het ons in het echt, op facebook, of stuur een mailtje.